nedeľa 18. decembra 2011

Tipy na kuchárske knihy pod stromček :)

Vianočné pečenie som akosi tento rok nestihla. 

Za to som si našla chvíľu čas zastaviť si v kníhkupectve. V mojej obľúbenej sekcii s kuchárskymi knihami som našla pár zaujímavých kúskov, s ktorými by som sa rada podelila, pretože nie je kuchárka ako kuchárka.

Za jednu z najdôležitejších vecí, podľa ktorých sa orientujem je geografický pôvod kuchárky. Je vždy lepšie uprednostniť knihu od niekoho z našich končín. A to z jedného jednoduchého dôvodu - suroviny. Už som dostala niekoľko kuchárok, ktoré sú síce krásne nafotené aj graficky spracované ale recepty sú vám úplne na nič pretože používajú rôzne exotické ingrediencie, ktoré napriek tomu, že máte obehané všetky špeciálne obchodíky nezoženiete.

Tak isto je dôležitý autor kuchárky. Priznám sa, že som vôbec neprišla na chuť kuchárkam od rôznych celebrít. Viem, že známe meno asi zvyšuje predaj, ale mňa nikto nepresvedčí, že Kamila Magálová varí rada a z lásky k jedlu. Ani v televízii ani inde. 

Ďalším kritériom je grafické spracovanie. Viem asi to nie je najdôležitejšie ale jedia aj oči. Čo mi vyslovene pri niektorých knihách prekáža sú reklamy. Na prvej strane, v rohu pri každom fotke...nedajbože priamo v receptoch. Za vrchol považujem reklamu na bujón priamo v reklame na zeleninovú polievku. Takúto knihu dám ihneď z ruky preč.  Milujem knihy, ktoré majú nádherné obrázky, ktoré vo mne vzbudia dojem, že tak toto chcem doma určite vyskúšať.

Takže tu sú moje tipy:


1. Recepty z farmářského trhu


Z môjho pohľadu kniha roka. Až teraz, keď som sa začala venovať vareniu skoro každodenne som pochopila, že keď chceme variť dobre, mali by sme siahať po lokálnych surovinách. Jednoducho by sme mali viac rešpektovať ročné obdobia a prestať sa tváriť, že v zime dostamene skvelé paradajky a jarnú cibuľku. 

A práve nová kuchárka Hanky Michopulu je plná receptov zo sezónneho ovocia a zeleniny. Ide o prvý diel, ktorý sa venuje jeseni a zime...čiže ešte stále dosť času vyskúšať väčšinu receptov. A ak by ste náhodou nevedeli, Hanka vydala už dávnejšie ešte knihu Zpátky domů. 

Recepty z farmárskeho trhu som ešte nevidela predávať v kamennom obchode ale dá sa objednať z internetového obchodu panta rhei. Staršiu kuchárku bez problémov zoženiete v každom väčšom kníhkupectve.

viac info o Hanke nájdete na

Podobne ladenú knihu vydal aj Pavol Lipták, s názvom Dobrý rok (4 ročné obdobia v  kuchyni). Kniha je pripravená v spolupráci s Igorom Bukovským, a tí čo ho aspoň trochu poznáte tušíte akým smerom sa kniha uberá. Nájde sa tam zopár zaujímavých receptov ale tejto knižke trochu chýba čaro. Teda aspoň pre mňa.

2. Mäso, z edície Apetit






Toto je pre mňa najväčšie prekvapenie. Priznám sa, že  Apetitu som prestala dôverovať po tom ako skončila jeho šéfredaktorka Dita Pěcháčková pred pár rokmi. 

Kniha je plná skvelých receptov na prípravu  hovädzieho, teľacieho, bravčového mäsa. Nechýba ani jahňacie, králičie ani divina.  Samostatné sekcie sú venované aj mletému mäsu, zabíjačke a údeninám. Chýbajú recepty z kuracieho mäsa ale to mi vôbec nevadí. Kuracie sa v poslednej dobe jedlo skoro neustále a už som z toho unavená. Na záver v knihe navyše nájdete niekoľko receptov na omáčky a knedle a zopár užitočných tipov, napr. obrázky s popisom jednotlivých častí zvierat. 

Kuchárka síce neobsahuje nejaké prevratné recepty ale takú starú dobrú tradičnú klasiku. 

V rámci edície vyšli aj Koláče, Šaláty, Polievky a Zemiaky.

3. 30 minút v kuchyni, Jamie Oliver




Toto je moja prvá Jamieho kniha. A to som veľký fanúšik. Viem, nie je to práve najúžasnejší kuchár na svete ale obdivujem ho. Za to čo a ako robí. 

Kniha je v niečom úplne unikátna. Pri správnej príprave vás ma naučiť navariť 3 jedlá do 30 minút. Tak a to je výzva! Mne to niekedy trvá celý deň :) 

Kniha je koncipovaná tak, že na každej strane je popísané kompletné menu skladajúce sa prevažne zo šalátu, hlavného jedla a dezertu. Je prispôsobené tak aby sme jednu vec piekli napr. v rúre zatiaľčo na panvici robíte druhú. Na prvé prečítanie to znie celkom zložito ale zjavne je to len otázka organizácie a cviku. Uvidíme, vyskúšame.

Napriek tomu, že Jamie je profesionálny kuchár, recepty vôbec nie sú zložité. Sú písané tak aby si ich mohol pripraviť naozaj každý. A v tom je podstatný rozdiel oproti niektorým našim známym kuchárom. Či už je to Šéfkuchár z paláca od Jara Žideka alebo Prostřeno Zdeňka Polreicha. Obe knihy mám doma, dá sa mini inšpirovať ale "grilované nohy kraba kráľovského s pomelovým rizotom, bielymi hľuzovkami a parmezánovou penou" doma skúšať nebudem. Na čo by sme potom chodili do reštaurácie :)

Zaujímavých kuchárok je dnes viac než dosť...stačí si len vybrať a skúsiť niečo uvariť. Ten pocit keď si niečo dobré doma uvaríte sa v obchode kúpiť nedá...


Tak želám šťastné a veselé!


P.S. a keď máte doma foodieho...želám veľa lásky a trpezlivosti, občas nám to totiž prerastie cez hlavu...


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára