pondelok 23. januára 2012

Jelení guláš s karlovarskou knedľou


V mrazničke som mala pol kila jelenieho stehna. Čo s ním? Dlho som nemusela rozmýšľať...urobím guláš!

Recept je úplne jednoduchý a výsledok viac než vynikajúci :)

Na 3 porcie potrebujeme:

500 g jelenieho stehna
2 veľké cibule
bobkový list
4-5 borievok
2-3 PL paradajkového pretlaku
0,5 l hovädzieho vývaru
0,5 l suchého červeného vína
1 PL oleja
soľ
údenú paprika (ja som ju kúpila v Marks & Spencer)
brusnicový džem alebo kompót na servírovanie

Na knedľu potrebujeme:

5-6 ks bieleho pečiva (ja som použila kaiserky)
20 g masla
30 g šalotky
30 g petržlenu
40 g hrubej múky
2 vajíčka


Začneme s mäsom. To poriadne umyjeme a nakrájame na približne rovnaké kusy. Poprášime trochou múky a rýchlo opečieme na rozpálenom oleji. Mäso sa zatiahne a bude šťavňatejšie. Po troch - štyroch minútach mäso z hrnca vyberieme a odložíme bokom. Udržiavame ho v teple. 

Do toho istého hrnca dáme na kocky nakrájanú cibuľu, bobkový list, borievky a celú zmes osolíme. Cibuľu restujeme cca 7 - 10 minút, pridáme asi lyžičku údenej papriky, paradajkový pretlak a pridáme mäso. Zalejeme teplým vývarom a červeným vínom. Varíme na mierno ohni až pokým mäso nie je úplne mäkké a rozpadá sa. Mne to trvalo približne 2 hodiny. 

Aby omáčka bola krásne jemná, vyberte mäso bokom a šťavu rozmixujte a prepasírujte. Mne sa zdala omáčka príliš riedka, preto som ju ešte asi pol hodiny vyvárala. Voda sa pomaly odparí a omáčka sa zahustí.

Popri tom ako redukujeme omáčku sa pustíme do knedle. Pečivo nakrájame na kocky a na suchej panvici chvíľu opekáme. Pečivo nesmie príliš zhnednúť. Keď je tak akurát dáme ho do veľkej misy a vrhneme sa na cibuľu. Šalotku nakrájame na jemno a asi 5 - 7 minút podusíme na masle. Pridáme na jemno nakrájaný petržlen a restujeme asi 1-2 minúty. Petržlen by nemal stratiť farbu, iba by mal rozvinúť svoju arómu.


Zmes pridáme k pečivu spolu s múkou a vajciami. Dochutíme soľou. 


Dobre premiešame a tvarujeme knedle. Tie obalíme v múke  a mokrými rukami uhladíme ich povrch. Ak nechceme aby sa knedle po okrajoch rozvarili dajte si záležať na ich uhladení. Vložíme do vriacej vody a varíme cca 12 -15 minút. Knedle plávajú na povrchu a je potrebné ich raz otočiť. Uvarené knedle vyberieme a necháme vychladnúť. Krájame ako tortu, čiže nôž po každom reze umyjeme vodou.

Servírujeme s lyžicou brusnicového džemu alebo kompótu.


Toto bol môj prvý guláš ale musím sa pochváliť, ešte sa mi nikdy nič tak na prvý krát nepodarilo. Chutil vynikajúco!

Dobrú chuť!

4 komentáre:

  1. uzenou papriku prodávají i u Sindibáda... např. v brně má dvě pobočky ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. na mě byl moc silný... moc vína a i když jsem jej dělala přesně podle tvého receptu, tak jsem jej měla tmavý. ale možná je to tím, že jsem jej vařila i s kostmi, takže vývar byl hodně silný. Chuťově moc dobrý

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Môže byť,síce vývar varím aj ja z kostí ale chuť omáčky záleží hlavne od jeho sily. Ja sama som bola prekvapená, že mi omáčka vyšla na prvý krát teda bola tak akurát podľa mojej chuti :)

    OdpovedaťOdstrániť