utorok 31. júla 2012

Kysnutý slivkový koláč z celozrnnej múky


Slivky na trhu mi pripomenuli skvelý kysnutý koláč z prievozskej pekárne, ktorý mi spríjemňoval skoro každé ráno počas štátnic. Volali ho posúch a okolo ôsmej ráno som brala posledný kúsok. Cesto bolo vždy nádherne nadýchané a jemné. Mňam! Keď budete náhodou v Poluse alebo Eurovei, skúste si všimnúť stánok s pečivom Hurbanič. Hádam sa za ten čas nepokazili.

Aby som aspoň mala pocit, že koláč nie je až tak nezdravý použila som pšeničnú celozrnnú múku. Bol to trošku risk ale výsledok ma milo prekvapil. Cesto bolo pekne vysoké a jemné.

Recept je nasledovný:
250 ml mlieka
125 hladkej múky
225 g celozrnnej pšeničnej múky
50 g masla
50  g cukru
1 vajce
20 g kvasníc
štipka soli
asi 10 - 12 sliviek

Pôvodne mal byť recept iba z 250 g múky, pol na pol bielej a celozrnnej. Cesto však bolo dosť riedke a postupne som pridala ďalších 100 g celozrnnej, inak by sa s cestom nedalo pracovať.

Najprv prišiel na rad kvások. Do 125 ml teplého mlieka som rozdrobila kvasnice, pridala lyžicu cukru a trochu múky. Misa putovala na balkón a za 15 - 20 minút som do kvásku pridávala vajíčko, všetku múku, cukor, maslo a soľ. Moje cesto bolo príliš tekuté pretože som použila iba 250 g múky. Ak jej použijete 350 g bude to ok. Prišla som na to síce postupne ale o to viac ma tešil výsledok;)  

Cesto kyslo asi hodinu a keď sa mi zdalo dvojnásobne väčšie mohlo putovať na plech.



Použila som keramický pekáč veľký asi 28x21 cm. Slivky som umyla, rozpólila, rovnomerne poukladala na cesto a jeme posypala trstinovým cukrom a škoricou. 

Koláč sa piekol pri 180 stupňoch asi 30 minút. A to, či je upečený som zistila úplne klasicky. Do cesta som pichla bambusovou špajdlou a keď sa na nej nezachytilo cesto, je upečené!

A ak vám ešte zostali slivky, urobte si ku koláču aj omáčku. Zvyšné slivky na krájajte na malá kúsky, dajte na panvicu, podlejte trochou vody a chvíľu povarte. Voda sa vyparí a šťava zo sliviek zhustne. Koláč dajte na tanier, polejte omáčkou a keď chcete pridajte aj lyžicu hustého bieleho jogurtu.

Dobrú chuť!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára